6 Ιουλίου 2025

Το αρχαιολογικό μουσείο της πόλης σαν φορέας εκπαίδευσης στη σύγχρονη τέχνη.

Ο Ρόλος της Εργαστηριακής Διδασκαλίας και της Μουσειακής Εμπειρίας στην Προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο Ελεύθερο Σχέδιο.

Η προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, και ειδικότερα σε καλλιτεχνικές και αρχιτεκτονικές σχολές, απαιτεί συστηματική, ευέλικτη και εξατομικευμένη εκπαιδευτική διαδικασία. 

Το μάθημα του Ελευθέρου Σχεδίου, όντας πανελλαδικώς εξεταζόμενο, προϋποθέτει την εφαρμογή κατάλληλων παιδαγωγικών στρατηγικών και την ενίσχυση της σχεδιαστικής αυτονομίας και αυτοπεποίθησης των μαθητών. Στο πλαίσιο αυτό, ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοριστικός. Κρίνεται απαραίτητο να προσαρμόζει τις απαιτήσεις του με βάση το επίπεδο των μαθητών του, καθοδηγώντας τους με ευαισθησία, αλλά και με σαφή στόχο τη συνεχή βελτίωση. 

Μια από τις βασικές δυσκολίες που παρατηρούνται στην εκπαιδευτική πρακτική είναι η απροθυμία των μαθητών να αλλάζουν θέση καβαλέτου στον εργαστηριακό χώρο, επιλέγοντας συχνά την ίδια οπτική γωνία. Αυτή η στατική στάση, αν και προσφέρει πρόσκαιρη αίσθηση ασφάλειας, δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των Πανελλαδικών εξετάσεων, όπου το περιβάλλον είναι άγνωστο και η οπτική γωνία προκαθορισμένη. 

Η υιοθέτηση τεχνικών εναλλαγής θέσεων και γωνιών παρατήρησης μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας είναι απαραίτητη, όχι μόνο ως άσκηση προσαρμογής σε άγνωστες συνθήκες, αλλά και ως μέσο διεύρυνσης της σχεδιαστικής αντίληψης και αποτύπωσης διαφορετικών συνθέσεων. Προς αυτή την κατεύθυνση, η ένταξη της μουσειακής εκπαίδευσης στο πρόγραμμα του Ελευθέρου Σχεδίου μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά. 

Η επίσκεψη στο Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, με τα εξαιρετικά του εκθέματα και τον υψηλής αισθητικής εκθεσιακό χώρο, προσφέρει στους μαθητές ένα πλούσιο περιβάλλον παρατήρησης και έμπνευσης. Τα εκθέματα, σε σταθερή θέση, επιτρέπουν την εις βάθος παρατήρηση και τη σταδιακή κατανόηση της φόρμας, της προοπτικής και της σύνθεσης. 

Η οργάνωση διαδοχικών επισκέψεων στο μουσείο παρέχει τη δυνατότητα συνέχειας και εξέλιξης, βοηθώντας τους μαθητές να απελευθερώσουν τη σχεδιαστική τους σκέψη, να εξασκηθούν σε πολλαπλές οπτικές γωνίες και να αναπτύξουν την ικανότητα απόδοσης αντικειμένων μέσα σε ένα ζωντανό αλλά σταθερό πλαίσιο. 

Η μουσειακή εμπειρία, ενσωματωμένη στην εκπαιδευτική διαδικασία, λειτουργεί τελικά ως γέφυρα ανάμεσα στη θεωρητική γνώση και την καλλιτεχνική πράξη, ενισχύοντας την αυτονομία, την παρατηρητικότητα και την καλλιτεχνική έκφραση των μαθητών, και προάγοντας ουσιαστικά τη μαθησιακή διαδικασία....

Σχέδιο Δράσης: Το αρχαιολογικό μουσείο της πόλης σαν φορέας εκπαίδευσης στη σύγχρονη τέχνη.

Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Συντονιστής Δράσης: ΒΕΡΥΚΑΚΗ ΟΛΓΑ