13 Ιουλίου 2025

Ψηφιοποιώντας το Παρελθόν – Γνωρίζω το Σήμερα

 
Εικονογράφηση & Σελιδοποίηση του έργου «Όρνιθες»  του Αριστοφάνη.

Το Σχολείο μας παρουσιάζει με υπερηφάνεια μια καινοτόμα εκπαιδευτική δράση που ένωσε τη δημιουργική έκφραση, την τεχνολογία και την πολιτιστική παιδεία. Οι μαθητές του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών ανέλαβαν να εικονογραφήσουν και να σελιδοποιήσουν το σπουδαίο αρχαίο θεατρικό έργο «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, μέσα από μια σύγχρονη, πολυτροπική προσέγγιση.

Η δράση είχε διττό χαρακτήρα: καλλιτεχνικό και παιδαγωγικό. Οι μαθητές, μέσω χειροποίητων σκίτσων και ψηφιακής έπειτα επεξεργασίας, απέδωσαν όλους τους 1.750 στίχους του έργου, μετατρέποντάς το σε ένα ολοκληρωμένο αισθητικό και αφηγηματικό σύνολο. Κάθε μαθητής οπτικοποίησε, με τη δική του μοναδική καλλιτεχνική γλώσσα, τις βασικές σκηνές και τους κύριους πρωταγωνιστές του έργου, δημιουργώντας ένα προσωπικό αποτύπωμα έκφρασης και ερμηνείας.

Η εικαστική προσέγγιση υπήρξε ελεύθερη και ερμηνευτική, δίνοντας χώρο στη φαντασία και στην ατομική αισθητική αντίληψη των μαθητών. Η συλλογική αυτή διαδικασία βασίστηκε στην προσωπική εμπλοκή και ενίσχυσε το αίσθημα δημιουργικής ταυτότητας και συμμετοχής.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στην ελληνική βιβλιογραφία δεν απαντάται ευρέως τέτοιου είδους πλήρης εικονογράφηση αρχαίου θεατρικού έργου. Η απουσία αντίστοιχου υλικού καθιστά τη συγκεκριμένη δράση πρωτοποριακή και μοναδική, αναδεικνύοντας την εκφραστική δημιουργικότητα των μαθητών σε ένα πεδίο με ελάχιστα εικαστικά προηγούμενα, συνδυάζοντας αρμονικά τη διδακτέα ύλη με την καλλιτεχνική πράξη και τον πολιτισμικό στοχασμό.

Πέρα από τις τεχνικές δεξιότητες, η δράση ανέδειξε τη βαθιά παιδευτική διάσταση του αρχαίου θεάτρου. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τις πανανθρώπινες αξίες που πηγάζουν από το έργο του Αριστοφάνη: την ουτοπία, την επανεξέταση της κοινωνικής πραγματικότητας, την αναζήτηση της ελευθερίας, την ειρηνική συνύπαρξη, τον στοχασμό και τη φαντασία. Αξίες διαχρονικές και επίκαιρες, που ενέπνευσαν τους εφήβους να τις μεταφράσουν εικαστικά με τη δική τους οπτική και ευαισθησία.

Το project ενίσχυσε την κριτική σκέψη, τη συνεργατικότητα, την αυτοέκφραση και την παιδαγωγική ενδυνάμωση, αναδεικνύοντας την τέχνη ως εργαλείο μόρφωσης, ταυτότητας και πολιτισμικής σύνδεσης. Η διαδικασία ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση των μαθητών, καλλιέργησε τη συνεργατική μάθηση και ανέδειξε τη δύναμη της αισθητικής ως φορέα έκφρασης και κατανόησης.

Το παραγόμενο υλικό ενσωματώθηκε στα προσωπικά portfolios των μαθητών, και διατίθεται και σε ψηφιακή μορφή για ευρύτερη διάδοση των αποτελεσμάτων της δράσης.

Η δράση υλοποιήθηκε υπό τον συντονισμό του κ. Κακατσάκη Χρήστου (ΠΕ89:01), με τη συμμετοχή της κας Βερυκάκη Όλγας (ΠΕ:08) και της κας Κουράκη Σοφίας (ΠΕ:89.01), κατά το σχολικό έτος 2024–2025.